Tuesday 3 January 2017

BBK 3410 : ADAT BERINAI

Assalamualaikum kepada para pembaca sekalian. Bersua kita lagi di alam maya ini. Pada entri kali ini saya ingin membincangkan mengenai salah satu  adat dalam perkahwinan kita masyarakat Melayu. Adat berinai merupakan adat yang sering dilakukan dalam mana-mana majlis perkahwinan. Sesuatu majlis perkahwinan dianggap tidak lengkap sekiranya tiada adat berinai yang dijalankan sebelum majlis bermula.

Adat berinai merupakan satu adat yang sering dilakukan dalam mana-mana majlis perkahwinan. Adat berinai merupakan adat. Adat berinai terbahagi kepada dua jenis iaitu adat berinai besar dan adat berinai kecil. Adat berinai kecil adalah untuk memberikan restu dan melahirkan rasa gembira kerana si gadis bakal menjadi isteri dan perkahwinannya amatlah dinantikan oleh ahli keluarga yang merestui. Di kampung saya, kebiasannya majlis adat berinai kecil akan dilakukan pada malam hari iaitu sehari sebelum majlis perkahwinan berlangsung. Hal ini demikian kerana, di percayai dapat memberikan seri kepada para pengantin.

Manakala majlis berinai besar akan melibatkan persandingan kedua pasangan pengantin yang telahpun selamat dinikahkan. Pasangan pengan lebih suka untuk mengenakan pakaian jenis tradisional samada songket ataupun pakaian moden. Kebiasannya majlis ini diadakan di rumah pengantin perempuan. Majlis ini juga disertai oleh rakan-rakan dan saudara mara kedua belah keluarga pengantin yang terdekat.

 Cara-cara membuat inai.

1. Daun inai
2. Serbuk teh
3. Air kapur

* Tumbuk daun inai sehingga lumat
*Masukkan sedikit serbuk teh dan air kapur.
* Peram untuk semalaman

3 jenis peringkat berinai:
1. Berinai curi
2.Berinai kecil
3.Berinai besar

Sekian, Wasalam.

No comments:

Post a Comment