Saturday 22 October 2016

BBK 3410 : Dr. Ghazali Lateh : Pencetus Inspirasiku

Assalamualaikum buat warkah yang dicintai, tidak dilupakan juga kepada para pembaca sekalian.

Sudah sekian lama rasa tidak menulis di blog ini. Pelbagai pengalaman baru yang saya dapat beberapa minggu lalu. Satu pengalaman yang tidak dapat saya lupakan adalah apabila bersemuka sendiri dengan seorang penulis yang amat saya sanjungi dalam penulisan kreatif ini.

Dilahirkan di Kampung Bukit Nibung, Bukit Jenun, Kedah yang merupakan sebuah perkampungan terpencil di negeri Kedah . Itulah tempat asal penulis yang merupakan pencetus inspirasi saya dalam berkarya. Pelbagai karya kreatif yang telah dihasilkan oleh beliau antaranya ialah Kasut Kelopak Jantung, Dari Lembah ke Puncak dan Masih Ada Harapan. Orangnya tinggi dan tidak lekang dengan senyuman sewaktu menyambut kedatangan kami. Individu yang saya amat segani itu adalah sebenarnya Dr. Ghazali Lateh.

Tanggal 5 September merupakan detik yang tidak kami lupakan kerana itulah tarikh kami bersemuka dengan Dr. Ghazali Lateh buat julung-julung kalinya. Kami berasa amat bersyukur kerana melalui subjek Penglahiran Bakat Kreatif kami dapat bertemu dan menemu bual beliau secara langsung. Tepat jam 11 pagi kami tiba di Open University Malaysia (OUM) kerana beliau merupakan seorang pendidik di universiti tersebut. Temu janji dilakukan melalui salah seorang ahli kumpulan kami beberapa hari sebelum itu. Kedatangan kami disambut mesra oleh Dr. Ghazali Lateh di pintu hadapan pejabat OUM. Sesi temubual tersebut dijalankan di ruangan lobi kerana kami mendapati bahawa kami ingin mendapatkan suasana yang santai . Pelbagai persoalan yang telah diajukan kepada Dr. Ghazali Lateh mengenai penulisan karya kreatif.


Sesi temubual Dr. Ghazali Lateh 
(Saya berbaju putih itu)

Tertanya beliau seorang yang amat meminati dalam bidang penulisan karya kreatif ini. Segala persoalan yang diajukan kepada beliau, kami mendapat respon yang begitu positif. Sesi temubual tersebut berjalan dengan lancar sehinggakan kami tidak berasa bahawa waktu berlalu dengan pantasnya. Beliau dapat menulis sesebuah karya adalah melalui pengalaman beliau sendiri sewaktu melancong ke luar negara bersama isterinya. Kami amat teruja untuk mendengar pengalaman beliau yang pernah menjejakkan kaki ke beberapa buah negara seperti Turki, Australia, Indonesia dan Thailand. Benarlah apa yang beliau katakan, pengalaman meluaskan pandangan kita untuk memulakan sesuatu penulisan. Itulah kata-kata yang saya ingat sehingga hari ini.


Sesi bergambar bersama Dr. Ghazali Lateh.
(Bersama ahli kumpulan Izza, Rissa, Atikah dan Dina)

Sesi temubual itu berlangsung hampir 30 minit kerana beliau mempunyai urusan selepas selesainya. Ternyata beliau sememang seorang insan yang dilahirkan berbakat untuk mendidik anak bangsa melalui penulisannya yang berharga dan tiada gantinya. Pelbagai nasihat yang diberikan oleh beliau kepada generasi muda hari ini termasuklah diri kami sendiri. Saya berasa sangat gembira dan berbangga kerana dapat bertemu dengan beliau. Semoga segala nasihat yang diberikan dapat kami curahkan dalam penulisan karya kreatif kami dengan sebaik-baiknya.



Sampai disini sahaja coretan ku ini,

Dari insan yang merindui bonda dan ayahanda.


Sesi bergambar : Di hadapan bangunan OUM


No comments:

Post a Comment