Thursday 27 October 2016

BBK3410 : NASI DAGANG UBAI

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian.

Pada hari ini saya sungguh bersemangat untuk memulakan entri saya kerana sekali lagi saya ingin memperkenalkan satu lagi jenis makanan. Sebelum ini saya pernah menulis mengenai kuih ketayap. Masih ingat? Tetapi pada hari ini, saya ingin memperkenalkan makanan yang terkenal di kampung kelahiran saya iaitu di Kampung Ubai, Pekan, Pahang. Pemilik kedai ini merupakan emak saudara saya sendiri yang sudah hampir 12 tahun meneruskan perniagaan bersama suaminya. Nasi Dagang Gegar Pantai Timur adalah nama gerai makan yang sering menjadi sebutan bagi penduduk di daerah Kuantan dan Pekan.

Nasi Dagang Gegar Pantai Timur

Berikut merupakan sisi hadapan  kedai nasi dagang . Kedai ini terletak di persimpangan jalan sewaktu memasuki Kampung Ubai. Tempatnya adalah sangat stategik kerana memudahkan para pengunjung untuk mencari gerai makanan. Kedai ini juga mempunyai hampir daripada 15 jenis pilihan makanan yang harganya amat berpatutan. Jadi, tidak hairanlah sekiranya gerai ini sering dikunjungi oleh nama-nama besar untuk merasai sendiri keenakan nasi dagang itu. Antara pilihan makanan yang disediakan ialah, opor daging hitam, ayam masak merah dan pelbagai lagi pilihan makanan.

Nasi dagang

Kedai ini juga membuka cawangannya yang kedua iaitu di Ketapang, Pekan, Pahang. Mungkin disebabkan oleh permintaan yang tinggi cawangan kedua ini dibuka. Nasi dagang menerima tempahan yang begitu banyak terutamanya sewaktu perayaan besar seperti Hari Raya Aidilfitri dan juga majlis-majlis yang lain. Pada waktu malam pula, kedai ini menyediakan masakan panas yang mana turut mendapat permintaan yang tinggi daripada para pengunjung. Jadi tidak hairanlah sekiranya cawangan kedua dibuka untuk memenuhi permintaan daparida penduduk setempat. Jadi, apa yang ditunggu-tunggu lagi? Cubalah merasai sendiri keenakan nasi dagang dan pasti anda akan berpuas hati.Seperti kata slogan sekali rasa pasti mahu lagi.
(Gambar akan dimuat turun kemudian)

Sekian. terima kasih.

Dari insan yang sentiasa merindui bonda dan ayahanda.



No comments:

Post a Comment